Randstadrail – Succes in beeld

RandstadRail, eem prima OV-verbinding tussen Den Haag en Rotterdam

TunnelSinds 12 december 2011 rijdt RandstadRail (metrolijn E) over het bestaande metronet door naar Slinge. Op 9 december 2012 volgt de ingebruikname van de ZoRo-bus tussen Rodenrijs en Zoetermeer en is het project afgerond. De politiek is lovend: “RandstadRail is een voorbeeld van een waanzinnig succesvol project”, aldus kamerlid Charlie Aptroot. Ook Jeannette Baljeu, portefeuillehouder Verkeer en Vervoer in de Stadsregio Rotterdam stelt dat “Het succes van RandstadRail smaakt naar meer.” Wij brengen het succes voor u in beeld.

RandstadRail brengt je snel op topbestemmingen in Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer. Zo ben je als reiziger vanuit Den Haag CS in iets meer dan een half uur bij de beurstraverse in hartje Rotterdam. Bezoekers van Ahoy doen er drie kwartier over en voor het Luxor theater kun je nog vijf minuten eerder uitstappen. Je kunt gewoon blijven zitten, want overstappen is niet nodig.

Voertuig RET RandstadRailRandstadRail rijdt niet alleen snel maar ook vaak. “Ik hoef overdag maar tien minuten te wachten” aldus een forens op Rodenrijs, een van de dertien nieuwe stations. Zij reisde vroeger met de NS toen die de reizigers nog vervoerde. RandstadRail vindt zij een hele verbetering. “In het verleden moest ik wel een half uur wachter op de Sprinter, vervolgens moest ik in Rotterdam nog lopend van Station Hofplein naar het centrum van Rotterdam, waar ik werk. Nu reis ik veilig en frequent, zonder overstappen van Rodenrijs naar Beurs.”

RandstadRail, bij de reiziger bekend als metrolijn E, levert boven verwachting veel reizigers op. In het eisenpakket voor RandstadRail kun je nog lezen dat er in 2011 15.000 reizigers worden vervoerd per dag. Inmiddels weten 28.000 passagiers hun weg te vinden op de nieuwe lijn. Portefeuillehouder Jeannette Baljeu hoopt dat de 34.000 reizigers in 2013 gehaald kunnen worden. “De groei zit er goed in. Dat laatste stukje moeten we halen door goed te kijken naar de frequentie en de bereikbaarheid optimaliseren.”

De vele reizigers zijn meer dan gemiddeld tevreden. Kennisplatform Verkeer en Vervoer meet jaarlijks de reizigerstevredenheid. De Rotterdamse reizigers van RandstadRail gaven in 2010 een 7,4 en in 2011 een 7,6. Dit is aanzienlijk boven het landelijk gemiddelde van 7,1 voor beide jaren. De 2012 cijfers zijn niet afzonderlijk beschikbaar omdat met ingang van 2012 de RandstadRail cijfers integraal zijn opgenomen in de Rotterdamse metro cijfers.

Ook als Rotterdams bouwtraject is RandstadRail uitermate succesvol. RandstadRail aanleggen was een stevige uitdaging. 11 km bovengronds tracé met 4 haltes en 2,5 km ondergronds tracé met twee nieuwe stations Blijdorp en Rotterdam Centraal. De boortunnel betekent een primeur: het is de eerste geboorde tunnel in stedelijk gebied in Nederland. Het indrukwekkende station Rotterdam Centraal, is gebouwd in het hart van Rotterdam, terwijl wonen, werken en reizen gewoon door ging. Een andere uitdaging was het realiseren van de aansluiting richting Den Haag, samen met de het Stadsgewest Haaglanden. En niet te vergeten de aansluiting op het Rotterdamse metronet, waarbij dit alles moet voldoen aan zeer hoge veiligheidseisen. Het project RandstadRail is aangelegd met een geringe kostenoverschrijding van 4 % op een budget van 650 miljoen. Het zorgt voor een tevreden ministerie als primaire subsidieverstrekker en tevreden opdrachtgevers/subsidieverleners vanuit Stadsregio en gemeente Rotterdam.

Rotterdam Centraal

Rotterdam Centraal